Lubuskie Forum Akwarystyczne

Pełna wersja: Zasolenie, gęstość (d) a ciężar właściwy (sg) - tabela
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2 3 4 5 6 7
Znalazłam taką tabelkę:

[attachment=5364]
Zapraszam do dyskusji na temat metod pomiaru, stosowanych przez nas urządzeń i wyników jakie pokazują.

Zastanawiając się co ja właściwie mierzę (jak ktoś słusznie zauważył w innym moim temacie) dokonałam "odkrycia", że tak naprawdę nie wiem Oczko
Wychodząc z założenia,że spławik mierzy gęstość (D) nie mogłam połapać się czemu skala na nim opisana jest w formie: 1.0XX a nie 10XX. Wskazywałoby to na ciężar właściwy (SG), który mierzy refraktometr (a nie spławik). Chyba,że są również spławiki mierzące SG?
I tu zaczyna się "bal" ... Szczęśliwy

Czy powinny być różnice w pomiarach spławikiem , a refraktometrem?
Powszechnie stosowane jednostki gęstości są dwie - g/cm3 i kg/m3, więc w zależności od użytej jednostki, wynik może być podany w skali 1.0XX jak i 10XX
1,000 g/cm3 = 1000 kg/m3

Trudność w interpretacji wyniku ogranicza się więc do ustalenia, co i w jakich jednostkach mierzymy, i wtedy można przeliczyć sobie wskazanie miernika na pozostałe wielkości. No chyba że spławik też ma skalę SG a nie gęstości...

A potem można przeczytać artykuł:
http://reefhub.pl/refraktometr-kontra-sp...dy-zalety/
i znów okaże się, że na dobrą sprawę i tak nic nie wiemy, obojętnie czym byśmy nie mierzyli Oczko
Rafal napisał(a):No chyba że spławik też ma skalę SG a nie gęstości...

A jak to ustalić?
Nie wiem, może zajrzeć do instrukcji obsługi spławika. Ja niestety nie posiadam już.
U mnie spławik pokazuje dokładnie tyle samo co refraktometr(1,022) , niestety nie wiem teraz co dokładnie pokazuje.
W poprzednim akw. polegałem na tym spławiku i nie zastanawiałem się nad tym co mierzy teraz zgłupiałem.
robert napisał(a):U mnie spławik pokazuje dokładnie tyle samo co refraktometr(1,022)

To mnie właśnie zaciekawiło, bo z tabeli wynika,że nie powinno tak być.

robert napisał(a):W poprzednim akw. polegałem na tym spławiku i nie zastanawiałem się nad tym co mierzy teraz zgłupiałem.

Jak zapewne większość ludzi.
Mi nie udało się ustalić co mierzy mój spławik, zakładam więc ,że gęstość.
Dobrze ,że pokolorowali je chociaż Szczęśliwy

Pewnie posypią się zaraz opinie,że najważniejsze żeby parametry były stabilne, itd.
Zgadza się, ale.....
Skala i na refraktometrze i na spławiku zapisana jest tak samo 1,0xx .
robert napisał(a):Skala i na refraktometrze i na spławiku zapisana jest tak samo 1,0xx .

Jednak wcale nie musi tak być. Oto fragment tekstu znaleziony na N-R:

"UWAGA:BARDZO WAŻNE
Dokonując pomiaru zasolenia hydrometrem (areometrem-gęstościomierzem) należy KONIECZNIE sprawdzić w jakich jednostkach jest wyskalowany.
Używane są dwie skale
1. gęstość, ang. Density
2. ciężar właściwy, ang. Specific Gravity [SG]
Stosowna informacja znajduje się na opakowaniu/pudełku.
...(tu był link chyba do tabeli, ale strona już nie dostępna)
Czyli jeżeli hydrometr mamy wyskalowany w skali nr 1. to powinien wskazywać 1,023 natomiast jeżeli hydrometr jest wyskalowany w skali nr 2 to powinien wskazywać 1,026, aby zasolenie w naszym akwarium było prawidłowe".
Kurcze , to ładny młyn .
Dwa lata spałem spokojnie a teraz okazuje się ,że spokój był podparty niewiedzą.
Chyba dam sobie z tym spokój , skoro przedtem nie było problemów to będę się trzymał starych zasad. Wolałbym nic nie wiedzieć o tych skalach .
Może wypowiedziałby się ktoś z zaprzyjaźnionych sklepów? Uśmiech
Macie ogromne doświadczenie, trzymacie najbardziej wymagające korale , a zasolenie jest przecież kwestią istotną.

robert napisał(a):Wolałbym nic nie wiedzieć o tych skalach .

Robert, ja chyba też. Pewnie nie drążyłabym tak tematu, gdyby nie acropory które nabyłam Oczko
Spławik zawsze mierzy gęstość, refraktometry mierzą sg w skład którego wchodzi gęstość. Pytanie powinno brzmieć - do jakiego płynu przystosowane jest nasze urządzenie?
Swoją drogą firma H2O chwali się jakoby jako jedyna posiadała refraktometr do pomiaru wody morskiej (nie słonej).
Robert, moze mierzyć gęstość ale moze byc tak wyskalowany ze odczytujemy z niego sg.
Możliwości jest wiele, najlepiej sprawdzić instrukcję bądź zwrócić się do producenta o wskazówkę. O ile się nie mylę, mam z Olą taki sam spławik. Skala jest pokolorowana w zakresie 1.022-1.024 co by wskazywało na gęstość. Zaś kwestia położenia kropki to może być sprawa jednostek tak jak napisałeś wyżej.
Tak, ale zapis 1,0XX sugeruje sg. Bo we wszystkich tabelkach gęstość podawana jest w innym "formacie". Ale jak pisałem wczesniej, moze to być gęstość podana w g/cm3
U mnie też zielone pole jest miedzy 1,020 a 1,025, wiec to tez wyklucza sg mimo ze sposób zapisu wielkości to 1,0XX
Więc w zasadzie pozostaje nam ufać zakresowi na skali by określić z czym mamy styczność...

Robert, jakie masz wyniki z pomiarów obiema technikami?
Stron: 1 2 3 4 5 6 7
Przekierowanie