Ocena wątku:
  • 2 głosów - średnia: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zakładanie akwarium - krok po kroku
#1
Zakładanie akwarium - krok po kroku

Witam serdecznie Smile Długo nosiłem się z zamiarem napisania ciekawego poradnika, wybór padł na "Zakładanie akwarium -krok po kroku". Dlaczego ? Dlatego iż mało użytkowników wie tak na prawdę jak to zrobić raz - a dobrze.

TYPY AKWARIÓW

Na początek trochę informacji.
Istnieje kilka odmian akwariów, mianowicie :

Akwaria towarzyskie - najbardziej powszechna forma tropikalnego akwarium słodkowodnego. Polecane dla początkujących akwarystów ze względu na prostotę. W takim zbiorniku bytują wspólnie ryby i rośliny, z rożnych rodzin, gatunków i rodzajów.

Akwaria gatunkowe - polecane doświadczonym akwarystom, główną cechą są ryby z określonego gatunku. W trakcie zakładania akwarium gatunkowego należy uwzględnić specyficzne wymagania ryb.

Akwaria holenderskie - są jednymi z najczęściej spotykanych i jednych z najładniejszych typów akwariów.Ich główną cechą jest ogromna ilość roślin. Z racji, iż są to głównie akwaria roślinne, rybki oraz inne stworzenia przechodzą na drugi plan. W tym przypadku z akwarysty robi się niejako „wodny ogrodnik”.

Akwaria środowiskowe - tzw. "wycinki z natury", gdzie fauna i flora są jak najbardziej zbliżone do naturalnych warunków z danego obszaru. W tym momencie można podzielić je na kilka biotopów :

Czarne wody - swoją nazwę biorą od zabarwienia wody na kolor herbaciany. Ilość garbników w wodzie jest uzależniona od ilości korzeni, szyszek czy liści umieszczonych w akwarium. Fauna i flora tego akwarium pochodzi z Ameryki południowej.

Tanganika oraz Malawi - afrykański biotop, gdzie głównym składnikiem są endemicznie występujące tam pielęgnice. Rolę podłoża pełni tam piasek lub drobny żwir, zaś za dekoracje głównie skały i rośliny z tego rejonu.

Oraz inne, jak na przykład :

Krewetkarium - główną zaletą tegoż akwarium jest to, iż z racji wymagań mieszkańców można zminimalizować je do pojemności rzędu 10 - 30L. Są to gęsto porośnięte mchami wszelakiej maści akwaria, w których głównymi mieszkańcami są krewetki.

A także japońskie - tworzone przez Takashiego Amano :

Iwagumi - jest to minimalizacjaskrawków terenów ze szczególnym naciskiem na realistyczne wykonanie. Jak najmniej sprzętu w akwarium przy zachowaniu bardzo wysokiej szczegółowości wykonania. Głównymi składnikami są kompozycje z kamieni.

Ryuboku - tak jak Iwagumi , szczególny nacisk kładziony jest na bardzo naturalne środowisko, lecz zamiast kamieni - używamy korzeni.

Mizube - styl akwarystyczny podobny do Ryuboku, z tą różnicą, iż natura "wychodzi" ze zbiornika np. wystające rośliny czy korzenie, w które możemy potem wkomponować rośliny doniczkowe z zewnątrz.



SPRZĘT

Jeśli się już zdecydujemy na konkretny typ akwarium, należy dobrać sprzęt względem wielkości i funkcjonalności. Ważną sprawą jest tutaj jakość, więc staramy się unikać bubli z targu, bo może to się na nas negatywnie odbić.

Akwarium z szafką - w zależności od potrzeb wybieramy interesujące nas akwarium wraz z solidną szafką, która wytrzyma ciężar zarówno akwarium jak i wody czy dekoracji w nim umieszczonej. Ważne jest jego ulokowanie w pomieszczeniu - powinno znajdować się jak najdalej od kaloryferów, by zachować względna równowagę temperatury, a także z dala od okna, by uniknąć wysypu glonów.

Oświetlenie - wątek ten poruszyłem w innym temacie, lecz napiszę w skrócie, iż średnia wymagana moc oświetlenia względem litrażu to :

- przy akwariach bez roślin około 0,2W/L, w celu zapewnienia sobie dobrej widoczności. Do tej grupy zaliczamy np. Malawi, Czarne wody, Tanganika,
- do 0,5W/L - przy mniej wymagających roślinach i akwariach roślinnych typu Low-Tech1 oraz np. w krewetkariach, gdzie roślinność to głównie mchy.
- przy roślinach wymagających, powyżej 0,5W/L a najlepiej powyżej 0,7W/L w akwariach typu High-Tech2 np. holenderskie czy japońskie.

Słowniczek:
*Low-Tech1 - akwaria w których do życia roślin potrzebne są znikome składniki odżywcze czy też oświetlenie. Staramy się nie ingerować zbytnio w ich życie.
*High-Tech2 - Ten typ akwariów to istny majstersztyk techniki, stosujemy w nim dodatkowe nawożenie w celu zapewnienia roślinom pokarmu. Głównym nawozem jest tutaj CO2, a także podstawowe nawozy zawierające potas, azot oraz fosfor.



Filtracja - w naszym akwarium pierwszorzędną rolę odgrywają filtry. Wszystkie zwierzętawydalają zbędną materię, która bez filtracji zalegała by w wodzie, powodując choroby czy nawet zgony. Powszechnie stosujemy filtrację podwójną - mechaniczną i biologiczną. Rolę filtracji mechanicznej odgrywają gąbki oraz włókniny, a filtrację biologiczną pełnią bakterienitryfikacyjne,które żywią się produktamiubocznymi przemiany materii.
Najlepszym filtrem okaże się taki, który łączy te dwie cechy oraz zapewni przepływ wody na poziomie trzykrotnej objętości zbiornika - dla przykładu w 200L akwarium powinienznajdować się filtr o wydajności co najmniej 600L/h, wliczając wto opór wywołany wkładami filtracyjnymi.

Ogrzewanie - rolę utrzymania stałej temperatury w akwarium pełni grzałka z termostatem, która to po osiągnięciu zadanej jej temperatury, wyłączy się. Niektóre stworzenia są bardzo wrażliwe na jej wahania. Przyjmujemy wartość 1W/L - tak więc przy akwarium 200L grzałka powinna mieć 200W.
Siatki, czyściki, odmulacze, wiaderka, węże - wszystko po to, aby ułatwić sobie życie przy pielęgnacji akwarium.

ZAKŁADANIE AKWARIUM

Gdy już posiadamy w/w sprzęt, możemy przystąpić do montowania tego całego ustrojstwa do akwarium oraz zasypywania odpowiednim podłożem.Na rynku mamy ich dość sporo i dzielą się na następujące kategorie:

1. Naturalne - jałowe lecz naturalnie wyglądające podłoża, pełnią rolę czysto dekoracyjną np. piasek, żwirek czy też otoczaki.
2. Dla roślin - wzbogacone o dodatkowe nawozy i pierwiastki.
3. Aktywne - utrzymujące względnie stałe parametry wody, szczególnie podczas podmian.
4. Dla krewetek - zawierające suplementy potrzebne im do życia.

Podłoże powinno tworzyć warstwę 5 - 10cm oraz mieć wyższy poziom z tyłu akwarium celem posadzenia roślin wysokich. W tym miejscu pragnę zaznaczyć, iż sadzimy rośliny na początku istnienia akwarium. Im więcej szybko rosnących roślin - tym lepiej. Osobiście polecam rogatka sztywnego, kabombę, limnobium czy pistię - innymi słowy wszystko co rośnie i namnaża się w szybkim tempie.



Akwarium zalewamy wodą o parametrach, które będą najodpowiedniejsze dla naszych pupili - w tym przypadku warto wspomnieć o podstawowych parametrach wody, które możemy zmierzyć testami :

pH - skala określająca odczyn wody. Organizmy wymagają wody zasadowej, obojętnej lub kwaśnej w pewnym stopniu.

GH - twardość ogólna wody. Możemy zaobserwować np. w czajnikach jako kamień.

KH - twardość węglanowa wody,za którą są odpowiedzialne głównie wodorowęglany np. Ca(HCO3)2 oraz magnezowy Mg(HCO3)2.

NO2 - azotyny czyli główny związek wydalany podczas przemiany materii u zwierząt, już w bardzo małej ilości potrafi być szkodliwy, a nawet powodować zgony. Pobierany przez bakterie nitryfikacyjne które samoczynnie namnażają się w filtrze.

NO3 - azotany, czyli związek potrzebny roślinom do wzrostu, w nadmiarach bywa równie szkodliwy co NO2.
To tyle na temat parametrów wody.

DOJRZEWANIE

Mamy akwarium zalane wodą, z uruchomionym systemem filtracji, zasadzonymi roślinami.

-Co dalej ?
-Czekamy...
-Ile ?!
- Miesiąc Smile
- Dlaczego ?!
- Dlatego że akwarium jest biologicznie "puste". Musi "dojrzeć", czyli bakterie muszą zasiedlić się w filtrze i muszą zrównoważyć jej parametry. W tym czasie nie wpuszczamy żadnych ryb, mogło by się to skończyć dla nich tragicznie - wydalałyby produkty przemiany materii, lecz nic by tego nie "sprzątało". Zamiast tego, można po okresie około dwóch tygodni wpuścić ekipę sprzątającą - ślimaki.
Ważną sprawą w czasie dojrzewania jest oświetlenie, w przypadku akwarium z roślinami stosujemy cykle 4-5h. Wahania pierwiastków w wodzie są na tyle duże, iż długi czas oświetlenia spowodować może wysyp glonów - nie chcemy tego. Tak więc, przez tydzień świecimy 4-5h dziennie, w kolejnym 5-6h, w następnym 6-7 - aż dojdziemy do 10 - 12h.


ZASIEDLANIE

Akwarium ma już miesiąc. Twoja cierpliwość powinna zostać w końcu nagrodzona. Tak więc, udajemy się do sklepu, kupujemy kilka rybek,które nas interesują.

Mamy ryby w worku... niezbyt przyjemny widok, trzeba coś z tym zrobić, lecz tak jak Tobie robi się zimno jak wychodzisz z ciepłego domu na dwór, tak i ryba potrzebuje pewnej stabilizacji.
Umieszczamy woreczek w akwarium, gdzie co około 10-15 min dolewamy nieco wody ze zbiornika w celu wyrównania się temperatury jak i parametrów. Zakładając, że w woreczkujest około litra wody - powinniśmy wlać dwa. Jeśli się nie mieści, odlewamy troszkę do akwarium i wlewamy znowu. Cały ten proces powinien trwać nie mniej jak godzinę. Po tym czasie przelewany ostrożnie zawartość woreczka do akwarium.
Aby nie obciążyć zbytnio systemu, rybki wpuszczamy partiami w odstępie czasowym około 3-4 dni. W zależności od wielkości ryby jak i zbiornika akcja ta powinna zostać odpowiednio przedłużona, by dać szansę bakteriom na jeszcze większe namnożenie.

PIELĘGNACJA

Tak jak wszystko i akwarium wymaga od nas uwagi. Poza koniecznością karmienia organizmów, wymaga także okresowej przycinki i pielęgnacji roślin, takich jak usuwanie martwych liści oraz czyszczenia szyb z nalotów kamienia czy też glonów. Wymagane jest także odmulanie dna aby pozbyć się odpadków organicznych. Korzystając z odmulacza bądź węża, przyłożonego około 1-2cm ponad dno, zasysamy te właśnie nieczystości. Akwarium wymaga także okresowej ( poza okresem dojrzewania ) podmiany wody w ilości około 30% zawartości, w ten sposób pozbywamy się wody starej, którą uzupełniamy świeżą.
Ważnym elementem jest konserwacja oświetlenia. W tym celu odłączamy wtyczkę od zasilania, czekamy aż żarówki ostygną i przecieramy je wilgotną szmatką,by pozbyć się kamienia oraz kurzu. Po wyschnięciu włączamy je.



To był opis akwarium, z którym raczej nie miewamy problemów. Taka sobie zabawa, rozwijanie hobby. Jeśli wystąpią problemy, zakładamy odpowiedni wątek i opisujemy swój problem Wink
Pozdrawiam,
Robert


[Obrazek: podpis.gif]
[-] The following 1 user says Thank You to Norrden for this post:
  • maciek0013
Odpowiedz
#2
Norrden napisał(a):Wymagane jest także odmulanie dna aby pozbyć się odpadków organicznych. Korzystając z odmulacza bądź węża, przyłożonego około 1-2cm ponad dno, zasysamy te właśnie nieczystości.
Odmulanie nie jest konieczne. Nie odmulam bo nie ma jak i nie widzę potrzeby. Jak akwarium nie jest przeludnione to nie ma potrzeby, wszystko zamieni się w piękny nawóz. Poza tym w akwariach gęsto porośniętych po prostu nie ma jak. Poza tym odmulanie, jak byś tego nie robił powoduje że do słupa wody trafiają związki których nie powinno tam być.

Norrden napisał(a):Ważnym elementem jest konserwacja oświetlenia. W tym celu odłączamy wtyczkę od zasilania, czekamy aż żarówki ostygną i przecieramy je wilgotną szmatką,by pozbyć się kamienia oraz kurzu. Po wyschnięciu włączamy je.
Nie zapominamy o odbłyśnikach bo one też pięknie zarastają kamieniem.

Okresowej kontroli powinny też podlegać :
- spoiny w akwarium - wszelkie pojawiające się bąble powietrza wróżą kłopoty.
- wszystkie przyłącza elektryczne
- złączki przy filtrach
Linus Torvalds : A computer is like air conditioning: it becomes useless when you open windows
Odpowiedz
#3
Norrden napisał(a):Jeśli się nie mieści, odlewamy troszkę do akwarium i wlewamy znowu.
Tyle, że możemy wprowadzić inne stworzenia przez to, co nie zawsze może wyjść nam na dobre Smile
"I promise one thing, lots of violence.", "One good punch on the chin and he's done" Wanderlei Silva
Does anybody posses the cryptonite to STOP WANDERLEI!??
Always supporting:
Wand,Shogun,Fedor,Penn,GSP,Pulver and all PRIDE fighters
Odpowiedz
#4
Koczot napisał(a):Tyle, że możemy wprowadzić inne stworzenia przez to, co nie zawsze może wyjść nam na dobre Smile
Równie dobrze wpuścisz je do akwarium z rybami czy roślinami, więc wlanie wody nie jest bardziej niebezpieczne.

A co do odmulania - wszystko zależy od typu akwarium. W roślinniaku nie odmulamy, bo po prostu nie ma jak przy mocno zarośniętym akwarium. Ale w niektórych akwariach jest to konieczne. Jeśli odmulanie łączymy z podmianą wody, to nie ma żadnego niebezpieczeństwa.
Odpowiedz
#5
Rafal napisał(a):A co do odmulania - wszystko zależy od typu akwarium. W roślinniaku nie odmulamy, bo po prostu nie ma jak przy mocno zarośniętym akwarium. Ale w niektórych akwariach jest to konieczne. Jeśli odmulanie łączymy z podmianą wody, to nie ma żadnego niebezpieczeństwa.
Raf sprecyzuj w jakich musimy a w jakich nie, od czego to zależy ?
Linus Torvalds : A computer is like air conditioning: it becomes useless when you open windows
Odpowiedz
#6
W akwariach z dużą obsadą rybną warto od czasu do czasu odmulić, bo trochę się brudu zgromadzi przy dnie. Podobnie, gdy mamy bardzo drobne podłoże - nieczystości wówczas zbierają się na podłożu.
Natomiast nie ma możliwości odmulania w akwarium roślinnym, gdzie mamy całe dno zarośnięte. Raczej nie ma sensu odmulanie przy rybach które cały czas przekopują dno (jak np. welony) - one same sobie odmulą podłoże Wink
Odpowiedz
#7
Osobiście myślę, że odmulanie niepotrzebne jest w takich zbiornikach, w których są duże wymagania, np. holender. Człowiek który się bierze za takie cudo, ma wiedzę na tyle dużą, że wie iż tak duża ilość roślin + filtr biologiczny, zniweluje No2/No3. Wręcz wymagane jest wtedy dodatkowe nawożenie, bowiem same odpady organiczne nie wystarczą jako nawożenie.
Drugą sprawą jest to, że każdy baniak da się odmulić. Lecz zależy to od czasu, chęci oraz wymagań. Kolejną sprawą jest tak jak Rafał mówi - życie niektórych ryb opiera się głównie na kopaniu np. welonki, pyszczaki czy też pielęgnice. One same zmącą bród na tyle, by filtr wciągnął te nieczystości.
Pozdrawiam,
Robert


[Obrazek: podpis.gif]
Odpowiedz
#8
To z tego wynika że moja dżungla to holender - a tak poważnie to do holendra to jeszcze daleka droga, chodź mam nadzieję że po wakacjach będę o krok bliżej.
Co do tego że każdy da sie odmulić - zgadza się, tylko jakim kosztem i przy jakich zniszczeniach.
Linus Torvalds : A computer is like air conditioning: it becomes useless when you open windows
Odpowiedz


Podobne wątki…
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Nic oryginalnego - akwarium po latach :-), prośba o rady Dumlas 27 2 479 01.05.2021, 18:47
Ostatni post: Ziela
  Używane akwarium - ponowny start Muzeum 7 626 02.04.2021, 19:38
Ostatni post: GMO
  zakładam akwarium prosze o pomoc !!! romero19 3 544 13.02.2021, 15:29
Ostatni post: romero19
  zakładam akwarium prosze o pomoc !!! romero19 1 396 09.02.2021, 05:18
Ostatni post: atbm
  AKWARIUM GMO 250 29 893 01.01.2021, 21:00
Ostatni post: GMO
  Pierwsze akwarium, prośba o rady Lukasz90 55 6 671 04.08.2020, 20:01
Ostatni post: Rafal
  Uszkodzenie silikonu /koszt przeklejenia akwarium Verengard 3 933 18.07.2020, 16:54
Ostatni post: atbm
  Restart akwarium spejsondemarko 7 2 181 07.10.2019, 12:25
Ostatni post: wojtus26
  akwarium 112l leniolp 0 855 30.08.2019, 08:02
Ostatni post: leniolp
  Zakładanie akwarium po wielu latach przerwy... wiele pytań bez odpowiedzi. maniolek 21 6 036 24.12.2018, 23:13
Ostatni post: cypeks

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości
[-]
Witaj
Musisz się zarejestrować aby pisać na LFA.

Login:


Hasło:





[-]
Historia forum
akwarystyczne.info - Lubuskie Forum Akwarystyczne istnieje od 11 lat
To forum powstało 08.12.2009.

[-]
Magazyn Akwarium

[-]
Reklama

>